fredag den 27. marts 2009

Trappevits eller trappevid?

I går gik jeg fra kontoret i en tilstand af forundring over en fejl, som "ikke burde kunne ske" - jeg havde dog en mistanke om hvor jeg skulle lede, så i bussen klappede jeg den bærbare op og fandt fejlen, ringede til kontoret og fortalte hvordan den skulle rettes, så det kom med i dagens version.

Filosoffen foreslog at jeg havde haft et tilfælde af Esprit d'escalier - et "snappy comeback" som man først finder ud af på vej ned af trappen - på tysk "treppenwitz".

Bør det så ikke hedde trappevid på dansk? Eller måske en trappevits? Men, hvis jeg skal lade mig tynge af sandfærdighed må jeg jo nok indrømme at det ikke var vid, det var egentlig bare at jeg fortsatte arbejdet - altså bare "debugging i linje 500S".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar