tirsdag den 16. juni 2009

God kundeservice sker

Den er der en gang imellem, den uvante fornemmelse af god service fra nogen man ellers havde afskrevet som uforbedrelige.

Tag nu TDC for eksempel: Mine hidtidige oplevelser af dem har ikke været prangende: Når de (deres underleverandør) med vilje afbryder vores telefon- og internetforbindelse på privaten fredag eftermiddag, uden advarsel, uden at "fejlservice" (jeg elsker det navn) ved at der sker service på området / kabelskabet og når de dukker op mandag morgen dukker op og graver videre og adspurgt om de vidste at de havde gravet mit kabel over lakonisk svarede "ja" med antydningen af et smørret grin.

Eller når deres montør skal fejlsøge en ellers ligetil udskiftning af én (ikke-TDC) ADSL leverandør med en anden (heller ikke TDC) leverandør: Først skælder han fruen, og dernæst mig, ud over at vi ikke valgte TDC; "så havde det hele jo nok virket". Den person havde dog pli nok til at undskylde da han lidt senere vendte tilbage og indrømmede at de havde byttet om på etellerandet oppe på centralen, og at nu havde de rettet det, og ganske rigtigt var der fin ADSL sync minutter efter.

Eller når de for snart lang tid siden installerede en ekstra linje hvor der var overgang et sted og forsøgte at spise mig af med at det nok bare var mit udstyr, den var gal med når der kom en klartone ind over samtalerne, for hans bette krokodillenæbstelefon havde intet problem. Som dødelig forbruger er det bare så meget op ad bakke at skulle stå på sin ret og sige en fagmand imod, vel vidende at han kan en masse fagord og forstår systemet på et helt andet niveau end én selv: Der er kun snusfornuften tilbage - "Hør nu her: Hvis min anden telefon, der er P&T godkendt, og som virker FINT på den anden linje, også hører denne ekstra klartone, så kan linjen jo ihvertfald ikke siges at være leveret, vel?" For tænk bare, mandens krokodilletelefon havde nok egentlig lavere modstand (vistnok) end min standardtelefon. Og afslørede åbenbart derfor ikke fejlen.

Den sjoveste var dog da jeg fik installeret telefon sidst og det var så svært at finde det rigtige ledningspar, at montøren måtte bruge en bippende fejlsøgningsmekanisme ("wire tracer"). Den sad der så også da han gik, telefonen var ubrugelig, og det var selvfølgelig også på en fredag... Noget at grine af hele weekenden.

Meeen ... det hænder faktisk også at man får den rette hjælp, og endda hurtigt, selvom det hjælper at vide hvad man skal bruge. I aftes fandt jeg ud af at fruens mailserver var havnet i MAPS' DUL liste, og at det skyldes at hele adresseblokken var markeret som dial-up adresser, som ifølge anti-SPAM konsensus ikke skal bruges til generelle udgående SMTP servere. Løsningen er at sørge for at der for IP adressen er registreret en såkaldt "reverse DNS" record (en PTR record i DNS terminologi), der peger tilbage på domænenavnet for maskinen. Altså hvis din mail exchanger hedder mta.ditdomæne.dk og har en A record imod IP adressen 11.22.33.44 så skal der være en PTR record for 44.33.22.11.in-addr.arpa der angiver mta.ditdomæne.dk. Når den er på plads anses adressen som værende klippefast. Men i modsætning til ditdomæne.dk det er jo ikke dig, der styrer zonen for 33.22.11.in-addr.arpa, det er din ISP. I fruens tilfælde TDC.

Og der er vi tilbage til den gode service: En høflig mail til hostmaster hos tele prik dk om at oprette PTR'en, og den var der prompte. Som i med det samme, ingen helpdesksager, ingen spørgsmål. Pronto.
Tak TDC!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar